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karu:17 - Laura Gibson & Ethan Rose - Bridge Carols
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LAURA GIBSON & ETHAN ROSE - BRIDGE CAROLS

Reviews



Dziennik Polski (PL) - 26 August 2010
Text by Pawel Gzyl
http://www.dziennik.krakow.pl/pl/magazyny/magnes/1053969-fonia-czy-kakofonia.html

Dziennik Polski, 26 August 2010


DJFIX + Raves.com (US) - August 2010
Text by Kristofer Upjohn
http://www.djfix.com/cdreviews/show/526/GIBSON&ROSE-BRIDGECAROLS
http://www.raves.com/cdreviews/show/604/GIBSON&ROSE-BRIDGECAROLS

Laura Gibson & Ethan Rose reveal a world of sound on "Bridge Carols" that is, technically, of the experimental variety, but isn't as inaccessible as that name should suggest. In fact, there's a poppy nature to this ambient Bjorkishness. It fuses sparse but lush (somehow) electronic soundscaping with organic elements such as horns and woodwinds (in just the right, not overwhelming, amount) into a backdrop for the distinctive vocal driftings that round the whole sound out. It's utterly pretty, no doubt, and is perfectly suited to head-floating. It's chillout beauty and it's experimental for those who are gun shy of experimental. Really, that's such a broad genre that this album is a great illustration of why one shouldn't run screaming from the concept. It's not all white noise and banging. Sometimes the result is very musical in a way that is something approaching straightforward (at least for the whole "experimental" realm). Whatever description you want to attach to it, Gibson and Rose have crafted a lovely, lush field of aural flowers complete with an angelic voice beckoning you to frollic. (4/5)


EtherReal (FR) - August 2010
Text by Fabrice Allard
http://www.etherreal.com/spip.php?article3708

On vous parlait l’an dernier de Oaks, l’album d’Ethan Rose publié chez Baskaru. Artiste auteur de musique électronique, aussi bien intéressé par les expérimentations contemporaines que par les sonorités plus anciennes, il nous proposait alors un concept album autour d’un vieil orgue de théâtre de Portland (Oregon), la ville dont il est originaire. Vivant également à Portland, Laura Gibson joue plutôt dans un registre folk, mais cette première rencontre musicale nous paraîtra pourtant tout à fait naturelle.

Tout est parti d’une curiosité mutuelle envers leur travail respectif et l’envie de changer leur façon de travailler. Ethan Rose qui produit une musique instrumentale allait donc s’appuyer sur les textes de Laura Gibson tandis que celle-ci tenterait de se détacher un peu du cadre formé par les mots, les phrases, le sens, pour se laisser inspirer par les paysages sonores de l’Américain. Le processus a en fait été assez long pour arriver à cet album, faisant plusieurs allers et retours entre composition musicale et enregistrement des voix aussi bien en studio qu’en pleine campagne, pour finir par un fastidieux travail d’édition lors duquel Ethan Rose à complètement découpé et recomposé les chansons de Laura Gibson.

Le résultat est étonnant dans la mesure ou l’ensemble de l’album sonne comme une collection de chansons folk limpides, naturelles, qui semblent couler de source. Album de courte durée composé de neuf titres d’une belle cohérence puisque le principe est à peu près le même sur l’ensemble du disque. Sur le plan instrumental, on trouve ici des guitares éparses et cristallines, un piano timide (Introduction), de réguliers coups d’archet sur des cordes et une douce trompette (Old Waters), les tintements d’une boîte à musique (Sun), un xylophone sur la fin de Boreas Borealis, l’ensemble étant finement agencé sans que l’on puisse trouver là une logique. Ça fonctionne comme par magie, on passe d’un son à l’autre dans une sorte de mouvement oscillant, on se laisse porter par un enrobage de nappes électroniques et étranges bruitages, grelots, chants d’insectes, légers grincements et frétillements métalliques.
Et puis il y a la voix de Laura Gibson bien sûr, alternant entre chœurs, chant folk et vocalises. Elle est ici imprévisible, délivrant parfois un chant aux intonations pleines de charme, assez typique du genre, à la limite de la rupture, s’échappant dans des hululements hauts perchés sur Tall Grass, Dark Star, ou encore se retrouvant esseulée, a cappella sur le magnifique O Frailty dont on devine de subtils traitements. Si la musique d’Ethan Rose est pleine de finesse, la voix de l’Américaine lui ajoute une certaine fragilité rendant l’ensemble presque précieux.

Un très bel album pour amateurs de folktronica, de jolies voix et de surprises.


Adverse Effect (UK) - July 2010
Text by Richard Johnson
http://www.fourth-dimension.net/index.php/ae-blog

Unfamiliar with Americana folk singer Laura Gibson's solo work, I don't know how this collaboration compares, but there's no denying the Portland singer's poetic musings both possess a fragility about them and are perfectly matched to the prolific Rose's gentle backdrops. Embellishing the mostly string arrangements with piano, guitar, bells and little electronic flourishes, Rose has created an evocative setting instantly reminiscent of those wonderful sunsets over vales barely touched by man. Whilst a heavy veil of melancholy hangs throughout the nine cuts, one is also left feeling those pangs of hope best summarised in the title of a particularly beautiful song, 'Leaving, Believing'. Melodic, delicate and brimmin' with a wide-eyed sense of loss tacked in place by some touching tonal keyboard swells, this sets the mood for an album that never once falters at its objective. Overtly, Bridge Carols feels like the result of some tremendous investment in time, effort and emotions. It is an album that encapsulates the idea of solace in the countryside or gathering thoughts with only the sounds of nature for company. And, very much like the countryside itself, it commands being returned to repeatedly.


Gonzo Circus (BE) - July 2010
Text by Patrick Bruneel
http://www.gonzocircus.com

Gonzo Circus, July 2010


His Voice (CZ) - July 2010
Text by Pavel Zelinka
http://www.hisvoice.cz

His Voice, July 2010


Bad Alchemy (DE) - July 2010
Text by ???
http://www.badalchemy.de

Bad Alchemy, July 2010


EARLabs (NL) - July 2010
Text by Sietse van Erve
http://www.earlabs.org/release/review.asp?reviewID=1539

A pleasant collaboration between two musicians with a complete different background. A combination of folk music and experimental electronic music.

Last year we reviewed the album Oaks by musician/composer Ethan Rose. On that album he presented a delicate ambient sound; clean and easy-listening seemed to be the main line in his music. Now he is back in collaboration with singer Laura Gibson.
Laura Gibson has a background in neo-Americana folk and is compared with singers such as Josephine Foster and Joanna Newsom.

On their first work together, Bridge Carols, they weave together their different backgrounds to create a unique sound. They started out with soundscapes, created by Rose, which got filled up in the empty spaces with vocalizations by Gibson. Inspired by the sketches that were now created Rose started creating new parts of the music on mainly acoustic instruments. To finish all things off eventually Gibson repeated her vocals to completely fit with the music. All things put together by Rose is what we hear on this album.

The result is an album with 9 songs which deliver a nostalgic feeling to the times where life was less hectic, a time where a farmer was walking in the meadow with his sheep. While the music has traditional instruments in it the sounds are all treated in such away most sources aren´t recognized as such anymore. The electronic sounds are dreamy with soft glitches but in such a way it fits with the folk vocals by Gibson.
The music is bringing experimental sounds in an accessible easy-listening way.

While when hearing Bridge Carols is an album that can easily please the fans of the solo music by Laura Gibson (and other indie/folk female singers) and the fans of the solo music by Ethan Rose. It is not an album to play very often after each other, but without a doubt one to play on a lovely sunny day, just to sit back and enjoy the good weather. (8/10)


Rockdelux (ES) - June 2010
Text by Ferran Llauradó
http://rockdelux.es

Rockdelux, June 2010


Benzine Magazine + Pop Revue Express (FR) - June 2010
Text by Benoît Richard
http://www.benzinemag.net/2010/06/14/chroniques-express-72/
http://poprevuexpress.blogspot.com/2010/06/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols.html

D’un coté, il y a la voix de la chanteuse folk Laura Gibson, de l’autre, il y a le musicien Ethan Rose avec ses notes d’ instruments classiques retravaillés au laptop. Ensemble ils composent un album et un univers bien singulier, éthéré à souhait, presque pastoral et dans lequel il fait bon se promener, le soir venu.
Et si le label Baskaru nous avait habitué par le passé à des albums nettement plus expérimentaux, c’est avec joie que l’on accueille celui-ci. Un album plein de lumière et de charme, totalement apaisant de par les sonorités électro-acoustiques douces qu’il diffuse à chaque instant. Le genre d’album folk que l’on écoute pas forcément chaque matin mais qui, en fin de journée s’appréciera comme il se doit.


Sentire Ascoltare (IT) - June 2010
Text by Salvatore Borrelli
http://www.sentireascoltare.com

Sentire Ascoltare, June 2010


Cyclic Defrost (AU) - June 2010
Text by Innerversitysound
http://www.cyclicdefrost.com/blog/2010/06/09/laura-gibson-and-ethan-rose-bridge-carols-baskaru/

Apologies are in order for the tardiness of this review only in that having a disc of such fragile beauty float by your ears is usually a signal for the reviewer to shout out to the hills of its presence. Such is the impulse that Bridge Carols elicits from this particular audience who has been listening golem-like to such ‘precious’ for way too long without fulfilling the duty entailed by its gift.

The album is all complex woven drone, found and manipulated sound, predominately of bells, piano and strings all melded in an electro acoustic presentation. There are moments when a glitch meets a sound of a thumbpiano or a musicbox and the ambiguity of the sound as it fleets by impresses you with its clever placement and use. There are far too many of these moments to document and the presentation in lush ambient sound sculpture delivers for the ear to such a degree that they dissolve quickly into the lush surrounds. The feature of Laura Gibson, whose voice is used as both an instrument and as a mode of delivering her snippets of verse: poetic , at times insightful and sometimes decorative. As an overall impression it delivers a mist like pastoral landscape of dream like proportions interweaving mythic imagery with a deft ambient sculptural approach.

Ethan Rose’s framing and manipulation of the Laura Gibson’s voice is masterful and the combination of a form of neo-Americana in electro acoustic surrounds is as fresh a combination as one could expect. Especially when the subject elicits so effortlessly an impressive timeless ephemera. This is in part because it is a collection of obscure and discrete instruments that are presented along with the familiar in subtle gestures that elicit maximal effect. The other part is in Gibson’s intonation that wafts between the fragile and the siren as it lulls and draws you into the music.

Closer descriptions of the music could be conveyed, analytical description of these songs would give the academic musical listener greater interest, of which the album provides in depth, but just as easily it can be received untrained as a beautiful dream of sound to clothe yourself; a shroud of light in which to slumber for some time.


Rock-A-Rolla (UK) - June 2010
Text by Euan Andrews
http://rock-a-rolla.com

Rock-A-Rolla, June 2010


Dwars (NL) - June 2010
Text by ???
http://dwars.radio6.nl/2010/06/06/laura-gibson-and-ethan-rose-bridge-carols/

Het album ‘Bridge Carols’ (cd, Baskaru) is de samenwerking van Laura Gibson en Ethan Rose. Laura Gibson leverde als songwriter in 2009 de overtuigende cd ‘Beast of Seasons’ (Hush Records) af en geluidskunstenaar Ethan Rose kreeg met name bekendheid toen cineast Gus Van Sant voor zijn film ‘Paranoid Park’ de debuut cd ‘Ceiling Songs’ van Ethan Rose als soundtrack gebruikte. De samenwerking van Laura Gibson en Ethan Rose kwam simpelweg tot stand vanwege wederzijdse waardering. Terwijl Ethan Rose aan de gang ging met field recordings, gevonden geluiden, elektronica en defecte instrumenten om zo soundscapes te creëren, gebruikte Laura Gibson voor haar praatzingen geen teksten maar fragmenten en losse zinnen uit haar aantekeningen. ‘Bridge Carols’ is een album geworden dat nergens moeilijk of te abstract klinkt maar juist subtiel, organisch en geheel vanzelfsprekend.


Mixmag (UK) - June 2010
Text by Joe Muggs
http://www.mixmag.net

Mixmag, June 2010


Arpeggi (IT) - June 2010
Text by Sara Bracco
http://www.arpeggi.org/2010/06/25/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols/

Li avevamo lasciati nel 2009; lei alle prese con il secondo album, e lui alla sua prima con la Baskaru records – tra campanelli, carillons ed elettronica nostalgica.
A oggi, non ci muoviamo di molto, stessa etichetta e poco più di trenta minuti per questa collaborazione dei due, sotto il titolo di Bridge Carols.
Giovane talento folk quello della Gibson che qui si fa distante dalle versioni per acustica ed inflessioni jazz per adoperarsi ad un virato minimalismo, quello che per dirla breve fa da testimonial a ogni scritto del giovane Ethan. Una voce semplice che ricorda una Bjork melodica e decisamente spoglia, combinata a colori pastello ed una sana dose di melenso isolazionismo, contornato al di sopra, a fianco e tutto intorno da un’elettronica visionaria ed estatica che si accorpa fluidificandosi tra campioni naturali e texture analogiche finemente schermate.
Ethan Rose ha sempre nel fardello -come già anticipato da Oarks- la decostruzione astratta e i dialoghi di elementi che si increspano in amichevoli forme sinfoniche animate da una carica narrativa tanto familiare quanto accogliente.
“Introduction” nei suoi 3'37” gioca con la luce, di quella che potrebbe essere paragone perfetto ad un’eterea ouverture di un qualsiasi conosciuto scritto nordico, mentre “Younger” demanda agli echi la ciondolante passeggiata di una perfetta danza elettroacustica. A “Leaving Believing Sun” qualche effetto, un reverse e loop a sottolineare i chiaroscuri che percorronno lo spazio inabissando qui e là la linea di voce, quella che si fa strumento in “Ofrailty” o timidamente si racconta tra i field recording di “Tall Grass, Dark Star”.
Parliamo così di emozioni elargite o abbagli materializzati che in punta di piedi restituiscono lustro a quelli che a tutti gli effetti sono veri e propri sogni elettroacustici. (7/10)


Rockerilla (IT) - June 2010
Text by Roberto Mandolini
http://www.rockerilla.com

Rockerilla, June 2010


Trust (DE) - June 2010
Text by (stone)
http://www.trust-zine.de

Trust, June 2010


The Milk Factory (UK) - May 2010
Text by themilkman
http://www.themilkfactory.co.uk/st/2010/05/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols-baskaru/

Coming from very different horizons, Laura Gibson and Ethan Rose meet on Bridge Carols to combine their personal worlds into something entirely new. Both hailing from Portland, Oregon, the pair began working together following a chance encounter, experimenting with the dynamic that started to take shape as they got more familiar with each other. Gibson, a folk singer and guitarist (she plays on a nylon string guitar we are repeatedly told), first appeared with an EP released on Hush Records in 2003, but it took another four years before she published her first album, If You Come To Greet Me. Her second, Beasts Of Season, came out last year and received praises from the press and public alike. Rose’s work is largely based on his keen interest for old technologies and how he can use them to create something contemporary and fresh. He has released a number of albums, his latest, Oaks, last year, already on Baskaru, and has also worked on a number of sound installations and film scores.

This collaboration has grown organically as Gibson and Rose got accustomed to the creative space they occupied together. Inspired by Gibson’s soft vocal tones, Rose started creating soundscapes upon which Gibson applied words and phrases that she had documented in notebooks over the years, but which had never made it onto songs. She later improvised additional lyrics and wordless vocals, getting closer to traditional song forms (Old Waters, Younger, Boreas Borealis), yet remaining for the most part in a much looser context. Rose framed these with extremely delicate sound formations, built indifferently from field recordings, acoustic instruments or shimmering electronic textures, and processed his companion’s vocals, cutting them up into smaller pieces and rearranging them to create entirely new narratives.

Very much like on his own work, there is here a particular grain to Rose’s soundscapes, feeling at once beautifully organic and hauntingly processed, which gives these songs a fragility emphasised even more by Gibson’s half formed songs and restrained performance. This is especially the case on the stunning Younger, which, over its course, takes on a handful of appearances, changing imperceptibly from voice and guitar to dreamy soundscapes or glitchy abstraction, even incorporating a muted trumpet in the distance just past the half-way mark. Later, Sun is another superb moment, as Gibson’s voice finding its way through bright sparkly bells and celesta, while Boreas Borealis finds the pair on the verge of pop music, albeit of a very ethereal and pensive inclination.

Bridge Carols is much more than a simple exchange of ideas, it is the fruit of a real collaborative process, reflected in Gibson’s abstract approach to her lyrics and the tonal subtlety of her voice on one side, and in Rose’s use of more easily identifiable sounds and instruments within his compositions. Their respective sound worlds are substantially enriched by their open approach, and it is a real pleasure to explore the multi-layered soundtrack that results. (4.7/5)


Loop (CL) - May 2010
Text by Guillermo Escudero
http://www.loop.cl/index.php?option=com_content&task=view&id=661&Itemid=27

Laura Gibson es una poeta, compositora y cantante y cantaautora folk y el artista sonoro, músico compositor y artista electrónico Ethan Rose, ambos residentes en Portland, reunieron fuerzas intercambiando métodos de trabajo. En tanto que Laura se focaliza en cantar sus poesías en la vertiente de la música folk, Ethan entrega sus cinemáticas paisajes sonoros y composiciones ambientales.
En esta colaboración Laura es libre de improvisar e incluso hacer vocalizaciones con palabras inventadas y por otra parte Rose cogió estas piezas de música, editándolas y dándoles un orden diferente y y significado en las canciones.
No puede dejar de resistirme a la encantadora voz de Laura y a su manera cantar de niña inocente, junto a una estética bucólica de la fotografía del disco, le da un carácter romántico a la música, con incrustaciones folk y atmosférica.


D-Side (FR) - May 2010
Text by Jean-François Micard
http://www.d-side.org

D-Side, May 2010


Opak (DE) - May 2010
Text by Nils Quak
http://www.opak-magazin.de/2010/05/laura-gibsonethan-rose-bridge-carols/

Ethan Rose hat ein Händchen für luzide Klangwelten. Sein Beitrag zum Soundtrack von Gus Van Sants "Paranoid Park", der so wunderbar benebelt und orientierungslos durch die 8mm-Aufnahmen irrlichtert, zeugt davon. Auf seinen letzten Veröffentlichungen lotete Ethan Rose die Grenzen zwischen analogem und digitalem Klang aus; wie etwa die alte ausgemusterte Orgel eines stillgelegten Eishockey-Stadions, die er auf "Oaks" behutsam mit digitalen Schlieren durchzog.

Für "Bridge Carols" hat sich Ethan Rose mit der Singer/Songwriterin Laura Gibson zusammengetan, die in den letzten Jahren durch zwei wunderbare Alben auf Hush Records zu begeistern wusste. Spärliche Sound-Fragmente durchsetzen die filigranen Gesangslinien. Ein minimales und dennoch einnehmend betörendes und raumgreifendes Klangnetz stricken die beiden auf knapp 35 Minuten.

Auch wenn das Album mit seinen Glöckchen, dem Hall getränkten Tamburingerassel und dem ätherischem Gesang manchmal fast schon zu gefällig in Richtung Wohlfühlelektronik abzudriften scheint, so schafften es Gibson und Rose dennoch immer wieder mit ungeahnten Wendungen, den Fokus von Klangtapete zu bewusstem Zuhören zu verschieben - und das auf eine sehr warme und helle Weise.


AmbientBlog (NL) - May 2010
Text by Peter van Cooten
http://www.vancooten.com/blog/?e=305

It must be something in the water or in the air over there in Portland, Oregon, resulting in a lot of remarkable music lately. Such as Bridge Carols, by Laura Gibson and Ethan Rose.
It's labelled as "electro-pastoral music" and I really couldn't think of a better description myself.

It's not very often that I hear a new album that gives me the feeling it is exploring completely new territories by tearing down the limitations of existing styles and influences. Bridge Carols did exactly that. It got under my skin from the very first listen and felt like a mystery to be explored.

Laura Gibson could be called a (folk) singer-songwriter, although she has definitely developed her own style defying the borders of the folk genre.
In his music, Ethan Rose, always searches to "merge the old with the new" - as demonstrated earlier on his beautiful album Oaks , created entirely on the sound of an old Wurlitzer Organ.

"Bridge Carols" also is all about merging the old with the new.

Gibson's lovely voice (which some compare to that of Joanne Newsom) conjures dreamlike atmospheres that feel comfortable, 'pastoral' indeed. But embedded in Rose's experimental soundscapes this music transcends to something unheard before. It's weird, out of place, yet also vaguely familiar.

In creating this record, Laura and Ethan have experimented with different ways of collaboration:
"Ethan began building soundscapes, while Laura looked through piles of notebooks, coming across old phrases that never found home in verses or rhymes. They began recording Laura singing these unused writings. As the project developed, Laura began improvising lyrics and wordless vocalizations, streams of consciousness singing that tumbled out of her in long trailing waves. [...] Ethan then took the recorded words - cutting them into bits and pieces - rearranging and juxtaposing them against each other to stretch them into new musical poems. [...] With these vocal collages in place, Ethan would reshape tones and sounds around Laura's words."

That's not the average everyday songwriting process...but indeed: this is not your average 'singer songwriter' album.


Goûte Mes Disques (FR) - May 2010
Text by Simon
http://www.goutemesdisques.com/chroniques/album/bridge-carols/

Voilà une rencontre qu'on n'attendait pas forcément mais qui sur papier sent bon le chef-d'œuvre. Dans le coin droit, Ethan Rose continue de faire parler de lui pour son travail dans les B.O. de films (on l'a remarqué dans ses œuvres pour Gus Van Sant) et son obsession pour les instruments de musique anciens. Dans le coin gauche, un poids lourd du folk à fleur de peau : Laura Gibson et sa voix d'enchanteresse qui rappellera Feist ou Joanna Newsom. Mais Bridge Carols est avant tout le disque de la fusion entre deux artistes attentifs, patients et particulièrement talentueux. Inspiré par la voix de Laura Gibson, Ethan a commencé à dessiner une trame de fond susceptible de sublimer les intonations de l'Américaine, tandis que cette dernière a sorti les cahiers de note, les poèmes, les vers laissés sans suite pour les replacer de manière éparse sur les sentiers découpés par son collaborateur d'un disque.

Agissant comme un nouveau filtre, le travail de nos deux spécialistes du charme romantique va reprendre cette matière première pour y intercaler de nouvelles vocalises et de nouveaux arrangements électroniques. Et l'auditeur ne s'y trompera pas : on tient bien là une merveille de folk naturaliste à gros renforts de rêve électronique, qui montre la voie à suivre pour mieux prendre les chemins d'une prose mise en musique avec soin et doigté. Et le travail de fond qui consistait à raffiner les compositions par étapes se révèle payant tant il est difficile de voir qui de l'électronique (bien aidée par des guitares poussiéreuses) ou du lyrisme vocal entraîne l'autre dans la danse. Tout est imbriqué avec une précision qui rend cette demi-heure de musique réellement attirante, allant jusqu'à se prendre des libertés subtiles au niveau des arrangements.

Tout sent ici l'obsession des auteurs pour les ambiances boisées, les souffles d'airs chauds et les après-midi à glander dans l'herbe. Bridge Carols est une arrière-boutique d'antiquaire qui révèle une petite porte entre deux meubles vieillissants, porte qui ouvre directement sur des champs de blé en plein paysages montagnards. C'est cet aspect bucolique et aéré qui donne à cette collaboration une saveur particulière, la justesse du ton général assurant à ces neuf morceaux de rêve éveillé de ne jamais tomber dans le pathos pour toujours finir avec un bon goût en bouche. Un disque tout en réserve, qui se refuse à minauder comme certaines folkeuses le font si bien pour atteindre un vrai niveau d'introspection. Mélancolique, justement placé et très beau. (7/10)


Rootstime (BE) - May 2010
Text by Valsam
http://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2010/MEI1/CD28.htm

De oorsprong voor de nieuwe samenwerking tussen het uit Portland, Oregon afkomstige muzikale duo Laura Gibson en Ethan Rose lag bij een enkele jaren geleden gevoerde gesprek waarin ze hun appreciatie voor elkaars werk op overtuigende wijze hebben uitgesproken. Al snel ontstond tijdens die conversatie het idee om ooit eens iets samen te gaan doen.

Beiden zijn overtuigde fans van experimentele klanken en elektronicaspecialist Ethan Rose begon sfeervolle klankbeelden samen te stellen waarop folkzangeres Laura Gibson achteraf haar zelfgeschreven teksten kwam inzingen. Haar specifieke stemgeluid was ideaal om de vele door Ethan Rose verzamelde mysterieuze klanken tot een echte song te converteren. Daarnaast zingt Laura Gibson ook af en toe in een niet bestaand, monotoon taaltje, gewoon omdat die klanken het best bij de etherische, minimalistische muziek pasten.

Voor de opnamen van de negen tracks tellende plaat “Bridge Carols” trokken ze naar diverse oorden zoals het bos, de open ruimte van een groot stuk landbouwgrond of zelfs in de kelder van hun woning. Ethan Rose besloot om nadien in de studio via de elektronica ook wat bewerkingen te maken van de vocalen die Laura Gibson had bij elkaar gezongen en ze nadien opnieuw in elkaar te knutselen tot een speciaal zangstuk.

U hebt intussen wellicht begrepen dat deze cd een wat mysterieuze en experimenteel werkstuk is geworden dat enkele beluisteringen vereist om de kern van dit project beter te kunnen doorgronden. Anderen zullen zich waarschijnlijk nooit thuis voelen tussen deze brede collectie en collage van klanken, geluiden en vocalen.

Zelf omschrijven ze deze stijl in hun biografie als ‘electro-pastoral music’ en enkele experten onder u zullen misschien ook referenties maken naar de sferische muziek van Joanne Newsom. Voor ons is het in alle eerlijkheid een beetje te veel experimenteel en het ontbreken van een melodie of een songtekst maakt het niet gemakkelijker voor de luisteraar. Misschien moet u zelf wel eens een oordeel proberen te vellen en kiest u daarbij wel voor het afspelen van deze cd tijdens het uitvoeren van uw dagelijkse yogaoefeningen.


Black (DE) - May 2010
Text by M. Fiebag
http://www.blackmagazin.com/?p=3209#more-3209

Schon das Cover der matten Digipack-CD ist ein echter Hingucker, welches dann auch musikalisch das hält, was es optisch schon verspricht. Darauf sehen wir ein Duo (das bisher jeweils nur solistisch unterwegs war) auf einer herrlich grünen Wiese versonnen mit einer alten Bandmaschine hantieren und so klingt am Ende auch irgendwie „Bridge Carols“. Ein versponnener Sound aus analogen Instrumenten, kombiniert mit leichten Drones und dezenten digitalen Sounds, über denen sich die verhuschte wie fragmentarische Stimme von Neo Americana Folk-Sängerin Laura Gibson wie ein ätherischer Schleier legt. Sofort fallen mir da die isländischen MUM als Vergleich ein und das erscheint mir nicht als die schlechteste Referenz oder? Die gute halbe Stunde duftet und klingt es hier nach Frühling, aber tief im Inneren steckt da noch die Melancholie eines langen Winters, was also gerade für uns im Moment so passend erscheint. Lasst Euch also von diesem verträumten amerikanischen Duo verzaubern und vor allem auch einstimmen auf die kommende Jahreszeit.


Rumore (IT) - May 2010
Text by Vittore Baroni
http://www.rumoremag.com

Rumore, May 2010


Tokafi (DE) - May 2010
Text by Hannis Brown
http://www.tokafi.com/news/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols/

Quiet ecstasy : A sound both nostalgic and otherworldly...

Bridge Carols, the collaborative work of Oregon folk musician Laura Gibson and composer Ethan Rose, is a hazy and ambient work that dwells in quiet ecstasy. Elements of old folk and jazz swim through textures of reversed sounds and cloudy synths. Deftly plucked guitar strings ping-pong between the speakers, inducing images of pastoral America before delicately disintegrating into blurred layers of altered electronic and organic elements. An intriguing and innovative album, Bridge Carols carries a sense of warm familiarity and nostalgia while blurring the lines between folk, pop, and experimental music.

The collaboration opens with "Introduction," a breathy chorus over slow-churning organ and indecipherable vocals that together bring to mind the quiet musings of Sigur Ros and set the tone for the dream-like, textural bliss that pervades the entirety of the album. According to the album's site, the duo recorded Gibson singing wordless improvisations and phrases she found in old notebooks, using as their studio a variety of environmental settings (the forest, a basement, etc.). Rose then cut up and reconstructed the vocalizations over ambient instrumentals.

In "Old Waters," mournful trumpet chords emerge from a mist of reversed piano and slow-motion electric piano progressions. "Younger" alternates Gibson's Jolie Holland-like vocals with quiet trumpet over a bed of wind-chime-like tones before opening to a gorgeous, pastoral acoustic guitar figure. In the blissful pop gem "Sun"-a song that begs for repeated listens-Gibson sings "sometimes I melt away into a puddle of light" over lush vocal and synth harmonies over twinkling chimes.

A thoroughly enjoyable and relaxed listen, the simplicity of harmonic motion and Gibson's jazzy, child-like lilt provide a perfect vehicle for Rose's intriguing textural subtleties. Soundscapes are sculpted out of reversed metallic sounds, swelling clouds of synth drones, wind chimes, and acoustic instruments to create a sound both nostalgic and otherworldly. In "Boreas Boralis," delicate hisses and reversed sounds encircle an acoustic guitar and quiet cooing vocals. The song's outro layers touches of fiddle seemingly imported from the Appalachian countryside.

The songs float seamlessly into one another, making for an ambient, seemingly stream-of-conscious whole built on quiet simplicity with enough changes in color to keep you intrigued for the entirety of the listen.

Traces of Bjork, Mirah, Sigur Ros, and Jolie Holland sift through the music along with twinges of old folk and jazz, but really Bridge Carols just sounds like itself: intimate and atmospheric, experimental and accessible. Gibson and Rose have created something truly special with this work-a stimulating and deeply personal sound that's as genuine and emotionally moving as it is innovative. Highly recommended.


Terz (DE) - May 2010
Text by Honker
http://www.terz.org/texte/texte_1005/honker.html

Hier weiterhören: was für ein erstaunliches Duo! Beglückend, formidabel, entgrenzend-intim, diese neue Bruder-Schwesternschaft aus Portland, Oregon. Rose, der zuletzt durch Interaktion mit Ästhetik und Materialität einer alten Theaterorgel hervortrat, ist ein kongenialer Transformator analoger Klangästhetik in digitale Strukturen, der sich von Texthaftigkeiten jeder Art längst verabschiedet hat, diese aber letztlich latent vermisst. In Gibsons New Folk-Explorationen hingegen spielen Texte, die manchmal mehr Korsett als Freiheit sind, seit jeher eine gewichtige Rolle. Hier interagiert das Beste beider Welten und ergänzt das jeweils andere in neuer Präsenz: ein einzigartiges Konzept, das Klang und Gesang zu einer sinnlich-abstrakten Textur morpht und niemals den Eindruck vermittelt, ein bloßes intellektuelles Konstrukt zu sein.


De:Bug (DE) - May 2010
Text by Multipara
http://de-bug.de

De:Bug, May 2010


Electronique.It (IT) - May 2010
Text by Liquid
http://www.electronique.it/reviewA1313C1_Ultra-Violent_Laura-Gibson-And-Ethan-Rose_Bridge-carols

La Baskaru regala sempre grandi momenti di musica elettronica, destreggiandosi tra delicate sfaccettature che possono consentire un rinnovo sempre puntuale e deciso. Ora mette insieme la voce di Laura Gibson e l'elettronica di Ethan Rose che senza la minima esitazione bilanciano le due componenti primarie del loro talento per offrirci un album che è puro piacere.

Una formula che ci catapulta indietro nel tempo, in una fase di sperimentazione nella quale era inedito unire dei micro-frammenti sonori a melodie per voce. Il tempo passa, insieme alle mode, e quel che resta, come in questo caso, è un'esperienza che si è solidificata creando di fatto un nuovo stile narrativo con dei precedenti sui quali poggiarsi.

Laura Gibson sembra la Bjork degli esordi (quando ancora riusciva ad emettere melodia attraverso la voce) priva di increspature e rabbia giovanile, mentre le tessiture di Ethan Rose sono delle autentiche carezze che accolgono in un morbido palmo le sue parole appena sussurrate.
C'è qualcosa di visionario e solare in tutte le composizioni, per assurdo accostabili ai dipinti di luce dei Boards Of Canada, non in senso puramente stilistico (viaggiamo su orbite completamente differenti) ma figurale.
Sono i tramonti osservati da una collina in fiore quelli a balzare in mente o ancora ricordi di sudate giovanili in corse sorridenti dietro sogni allora tangibili.

Mentre innumerevoli campioni naturali e semplici accordi di piano attraverseranno la vostra mente, Il tempo scorrerà deciso sotto un suono così dolce ed attraente che vi farà giungere alla fine del disco in un battibaleno, regalandovi quel piccolo stordimento che segnerà il buffo ritorno alla realtà. (5/5)


Groove (DE) - May 2010
Text by Frank P. Eckert
http://www.groove.de

Groove, May 2010


Luna Kafé (US) - April 2010
Text by Anna Maria Stjärnell
http://lunakafe.com/moon167/usor167b.php

Folk singer Laura Gibson and electronica musician Ethan Rose have made a record together that should soothe any restless soul. They've found a way to work alongside each other that results in a seamless whole. Fluid melodies find Gibson's lovely vocals and lift them higher. "Old Waters" drifts by as peacefully as the title indicates and has a siren song buzzing in its wake. It's not unlike what Virginia Astley once used to do, evoking tranquil moods in a subtle fashion. "Leaving, believing" doesn't exactly raise the temperature, but if finds new ways to express a sense of wonder.

"Borealis Borealis" has an open-sky sense of wonderment even as Gibson's voice wanders by as if in thrall to some strange deity. "Tall Grass, Darkstar" ends the album on an equally calm note, Gibson and Rose finding a sweet tune that suits them both well. It's a quiet treasure of an album.


La MagicBox (FR) - April 2010
Text by Denis Z.
http://90plan.ovh.net/~lamagicb/visuArticles.php3?typeArticle=3#4074

Récemment il y a eu un disque co-signé par Bonnie Prince Billie et Brian Harnetty. Bridge Carols marque une nouvelle rencontre entre une artiste Americana (Laura Gibson) et un compositeur de musique dite « expérimentale » (Ethan Rose). Après Beasts of seasons, Laura Gibson est l'artiste qui monte. On peut donc se demander pourquoi la jeune femme a décidé de brouiller tout de suite les pistes avec cette oeuvre bicéphale. On peut aussi regretter par anticipation que l'Américaine dilue son talent dans la musique « ambient » de Rose. Et la réponse est simple et limpide comme de l'eau claire : parce que cette rencontre était évidente, que ces deux talents devaient forcément se retrouver ensemble à faire de la musique. Contrairement au disque de Bonnie Prince Billie et Brian Harnetty où le premier se contentait de poser quelques vocaux sur la musique du second, Bridge Carols semble avoir été totalement pensé et composé à deux, en parfaite symbiose. Ethan Rose est un musicien pour le moins singulier : électronicien, maître de la musique ambient certes mais utilisant avant tout des instruments acoustiques divers et variés pour créer ses déambulations sonores.

Au final, Rose est avant tout un artiste naturaliste autant que peut l'être Laura Gibson et sa guitare Nylon. Par ailleurs, l'Américaine donne ce qui manquait à l'univers tout en nuance de Rose, c'est- dire une voix et quelle voix ; un organe fragile et brillant comme du crystal. Et l'on peut voir Bridge Carols comme la quintessence de la musique de Laura Gibson, une artiste ici en totale liberté, débarrassée encore plus de tout le superflu. L'album semble avoir été composé dans et pour la nature, dans une sérénité absolue, presque comme une auto assainissement face à toute la violence et le stress accumulés en ville. Rose retranscrit tout l'esprit et les sonorités d'une campagne où chaque bruit devient musique. Derrière l'apparente quiétude, tout est débordant de vie : dans les ruisseaux, les prés, les arbres. Gibson et Rose magnifient tout cela dans de merveilleuses harmonies qui dépassent largement le cadre d'un simple album ambient. Grâce à Gibson, Rose a fait un pas vers plus de narration et cela lui va bien : il y a là 9 véritables chansons formant un véritable chef d'oeuvre d'Américana rêveuse et fluide. Cet album-là vous fait du bien et son importance coule de source. (9/10)


O Dominio Dos Deuses (PT) - April 2010
Text by Pedro Portela
http://www.dominiodeuses.org/ficha.asp?ID=2126866543

É enorme a intemporalidade que se desprende vagueante de «Bridge Carols», o disco que junta a sensibilidade neo-folk de Laura Gibson com a electrónica retro-futurista de Ethan Rose.

Desde o primeiro momento se percebe que este é um disco feito de quase-canções, insinuadas por texturas ambientais de raíz acústica mas com coloração digital, e elevadas a um estatuto singular por uma voz que parece saída de um mundo sem tempo nem fronteiras. Assim conjugados, todos estes elementos se articulam numa discreta celebração do espaço rural e do seu acolhimento à contemplação do infinito, em que a linha do horizonte não junta o céu e a terra, antes sim reúne o passado e o presente num traço quase invisível, sem que se lhe conheçam os pontos de início e de fim, apenas o seu efeito de espanto!

«Bridge Carols» congrega num único ponto de escuta uma forma ancestral de deixar que emoções se diluam, gota a gota, em espaçadas composições musicais, reciclando velhas formas de actualizar o acto criativo, que assim surge espontâneo e epidérmico num espaço comum partilhado entre Laura Gibson, Ethan Rose e os seus ouvintes atentos e prontos a escutarem no silêncio a brisa dos seus sussurros.

Estamos, assim, perante um disco que se move num espaço único, escassamente habitado, e muito próximo de se afirmar como uma obra-prima de um género inclassificável, entre o folk-digital, a música pastoral e a suave texturização electrónica.

Abrace-se ou rejeite-se, mas não se passe por ele inadvertidamente!


Monsieur Délire (CA) - April 2010
Text by François Couture
http://blog.monsieurdelire.com/2010/04/2010-04-19-society-of-composers-inc-dan.html

A wonderful collaboration between neo-folk singer Laura Gibson (first time I hear her) and experimental electronica artist Ethan Rose (on his previous CD for Baskaru, he was playing a modified theatre organ). Bridge Carols is a collection of improvised songs, extraterrestrial pastoral songs. Angel-like vocals from another world, velvety sonic ambiences, treated and re-treated, filtered, ghostly, with deconstructed and reassembled lyrics, decontextualized bits of wisdom and madness. Joanna Newsom on acid. Laura Barrett without her kalimbas. Bravo.


Geiger (DK) - April 2010
Text by Rasmus Steffensen
http://www.geiger.dk/anmeldelser/anmeldelse.php?id=3507

Pastoral folk og ambiente stemninger mødes på smukt og helstøbt album fra Laura Gibson og Ethan Rose.

Efter sigende begyndte Laura Gibson sin musikalske karriere med at synge for folk på plejehjem i hendes hjemby. Man kan forestille sig, at det har været en særdeles behagelig oplevelse for de ældre, for Gibsons stemme og sange udstråler en stor ro og tryghed og dermed også en trøst uden at være anmassende.

Heldigvis for os andre nøjes hun dog ikke længere med at spille på plejehjem. På sit nye album, Bridge Carols, har hun slået pjalterne sammen med lydmageren Ethan Rose, og det er en yderst vellykket konstellation, hvor Gibsons simple folksange for nylonstrengs-guitar og stemme møder Roses atmosfæriske og ambiente klangflader. Et sted på midten finder de hinanden og skaber noget meget smukt. For Gibson har arbejdet med Rose betydet, at hun har kunnet fokusere mindre på sangstrukturer og i stedet skabe en mere flydende og mindre liniær sangform. Her har hun kunnet arbejde med flygtige udkast og lyriske linier, der aldrig fandt hjem i de mere gængse sange. For Roses vedkommende giver Gibsons tekster og stemme et godt modspil til den mere regulære ambient.

På coveret ses de to stående på en eng med græs til livet. Rose holder en gammel spolebåndoptager, hvorfra han afspiller lyd til hovedtelefoner, som Gibson bærer. Billedet illustrerer meget godt den pastorale stemning, som dog ikke bare er en bliven ét med naturen, men også en filtrering af naturen gennem fintfølende mikrofoner, bånd og elektroniske filtre. Ikke en natur/teknologi-dikotomi, men snarere en intim følen sig frem i naturen med teknologien som udvidet sanseapperat. Resultatet kan minde om Movietones fantastiske plader, der bæres af en lignende øm poesi i mødet mellem natur og teknologi.
Gibsons stemme leder næsten uundgåeligt tankerne hen på Joanna Newsom, men hendes stemme er dog mere underspillet, og den står sig derfor også godt til musikkens næsten hviskende natur. Såvel hendes melodier som hendes stemmeføring giver associationer til blide vuggeviser og indbyder således til, at man lader sig synke ned og omfavne af dette univers, hvor Roses lydflader er som bløde tæpper eller netop som en blød græseng at ligge i. Klokker, harmonium, pastorale strygere og blæsere tilsat fine elektroniske og knitrende lyde skaber et ideelt landskab for Gibsons fraseringer at bevæge sig i.

Svært er det at fremhæve enkelte numre, for albummets 35 minutter fremstår som en gennemført helhed, men mødet mellem de to temperamenter kommer smukt til udtryk på den meditative "Leaving, Believing" og den afsluttende "Tall Grass, Dark Star", der synes at rumme hele essensen af pladen. Men nyd også den korte skitse "O Frailty", der er netop det, en smuk hyldest til skrøbeligheden.


Skug (AT) - April 2010
Text by Andreas Brüning
http://www.skug.at/index.php?Art_ID=4874

Ethan Rose hat eine Vorliebe für altertümliche Musikinstrumente wie die Wurlitzer-Kinoorgel, das Pianola oder Spieldosen, die er als Basis für elektronische Verfremdungen verwendet. Laura Gibson ist Folkmusikerin, Songschreiberin, Sängerin und Gitarristin. Ihre Lieder lassen sich zeitlich nicht festlegen und hätten so auch schon vor zig Jahren geschrieben werden können. Auf ihrem gemeinsamen Album mischen die Beiden ihre gemeinsame Vorliebe für alte aber zeitlose Klänge auf Saiteninstrumenten, Klavier und Glocken mit Lauras meist sanft gehauchter Stimme und ambienten elektronischen Elementen und Verfremdungen. »Bridge Carols« ist elegische, traumhafte Musik, melancholisch, getragen und immer ein wenig verschwommen und verwischt. Diese Unbestimmtheit ist dann auch das Manko von »Bridge Carols«, macht sie die Musik doch auch ein wenig beliebig.


Go-Mag (ES) - April 2010
Text by Vidal Romero
http://www.go-mag.com

Go-Mag, April 2010


Autres Directions (FR) - April 2010
Text by Sébastien Radiguet
http://www.autresdirections.net/article.php3?id_article=1685

De prime abord, on jurerait que Laura Gibson et Ethan Rose sont des individus aux modes d'expression dissemblables. Révélée par un deuxième album en tout point séduisant et familier (Beast Of Seasons), Laura Gibson est de ces chanteuses folk accordant une place d'or aux mots, dotée d'un timbre vocal à l'empreinte douce et singulière, qui se montre respectueuse des racines sans s'y embourber. Quant à Ethan Rose, s'il affectionne aussi les instruments ancestraux, c'est pour mieux les détourner, les effiler à l'outil numérique, et ainsi donner naissance à des paysages abstraits, véhiculant une nostalgie qui se passe de mots. D'une admiration mutuelle, couplée à une proximité géographique (Portland, Oregon) est née cette envie de marier leurs univers respectifs, pour un résultat véritablement enchanteur et enveloppant.

Oscillant entre fragments de textes chantés de manière bien distincte et vocalises immatérielles remaniées à l'outil numérique, la voix de Laura épouse parfaitement le cadre idyllique établi par Ethan, en équilibre instable entre structuration et abstraction, entre modernité et sources sonores héritées de nos ancêtres, parmi lesquelles on distingue cordes, cuivres, piano, carillons, orgues, boîtes à musique et autres curiosités d'un temps passé. Relevant du domaine de l'impalpable, ces divagations électro-acoustiques, que des tintements de carillons viennent illuminer et élever au rang du Sun, tendent parfois vers davantage de lisibilité et de clarté, laissent place à un folk plus composé, au fingerpicking dénudé (Younger), à un intermède ressuscitant des voix altérées par le temps (O Frailty), mais préfèrent s'égarer et nous inviter dans des petits coins de nature où les textures mutent en permanence.


The Sound Projector (UK) - April 2010
Text by Ed Pinsent
http://www.thesoundprojector.com/2010/04/10/dressed-in-insect/

Ethan Rose holds a small place in my affections for the charming record he made of reprocessed Wurlitzer organ music (for me, it summoned nostalgia for a 1920s skating-rink holiday I never even experienced). For Bridge Carols (BASKARU karu:17), he teams up with fellow Portland dweller Laura Gibson to create another moving and beautiful record of dreamy ambient music. Gibson adds extra layers of meaning by collaging in spoken-word extracts from her diaries and notebooks, sometimes allowing her voice to be heavily treated to give that 'soft focus' effect and creating something as musty as an old wooden caravan. I prefer it when they steer clear of attempted melodies, because at such moments Gibson starts to resemble a more cloying and mannered version of the awful Joanna Newsom, but for the most part this is a successful experiment, creating a species of "aural scrapbook" out of very personal fragments of text and memory.


Les Chroniques de Charlu (FR) - March 2010
Text by Charlu
http://leschroniquesdecharlu.blogspot.com/2010/03/laura-gibson-ethan-rose.html

Le timbre grave d'un violoncelle donne la réplique à une voix féminine évaporée dans une nature vierge, un coin perdu au milieu de nulle part pour un mariage artistique divin, une autre rencontre harmonieuse. Et puis des nappes de cuivres diffusent, des ambiances sonores collectionnées par Ethan Rose épousent définitivement la voix délicate de Laura Gibson. C'est en fait acuarela, label qui la distribue qui vient percuter Locust, celui qui héberge les explorations musicales d'Ethan Rose.

Des prises acoustiques viennent réchauffer l'amour des vieilles technologies qui font la renommée du compositeur habituellement, tandis que la voix mutine et délicate de la chanteuse fredonne les couleurs pastelles et le doux soleil matinal de la pochette. Un petit endroit modeste, inhabituel qui dessine cette union, dans des vapeurs romantiques et minimales. Bridge Carols vient conclure une tournée japonaise des deux protagonistes, comme une pause méritée, une accalmie printanière, une synthèse passionnée. Un petit bijou lancinant, frais et apaisant.


Aemag (DE) - March 2010
Text by Thorsten Soltau
http://virb.com/aemag/posts/text/9354378/issue-14-mrz-2010

2009 erstmalig erschienen und 2010 auf Baskaru neu aufgelegt, zeigt sich Ethan Rose von einer gänzlich überraschenden Seite. Statt seufzender Orgelsynthetik und pathosgeladener Ambientbemühung arbeitet Rose hier mit den stimmlichen Erzeugnissen seiner Mitspielerin Laura Gibson. Interessanterweise wirkt das Album geradezu geschlechtslos, kaum einer Sparte zugehörig und ein wenig wie die Synthese aus Cluster's letzter Platte zusammen mit Alison Goldfrapp. Das Ergebnis wirkt homogen und gewogen, wenngleich Laura Gibson bei ihrer Intonation auf ähnlich oktavierte Sprünge wie Björk setzt und ihre vokalen Seufzerhymnen bisweilen recht offensichtlich an ihr Können im hochstimmlichen Bereich setzt.

Ethan Rose verwendet neben den stimmlichen Anteilen E-Bow-Klänge und dronige Verwirbelungen allerdings in erstaunlich akustischer Weise. Der Klang wird zum Bett, zur Transportschiene für Gibson und ihre chimärenhafte Stimme ohne sich allzu sehr in Raum und Zeit auszudehnen. Die Kompositionen sind kurz und flüchtig, nicht im Aufbau aber in der Erfassbarkeit der Klänge. Das Stück "O Frailty" verdeutlicht den respektvollen Bezug der Künstler zueinander, in dem Rose die Musikerin lediglich über Taperauschen und akustischer Verzögerung gegeneinander singen lässt um dann nach unter einer Minute in das Endstück mit seiner flirrenden Dämmerungsstimmung überzublenden. (5/5)


Blow Up (IT) - April 2010
Text by Stefano I. Bianchi
http://www.blowupmagazine.com

Blow Up, April 2010


Beyond The Noize (FR) - March 2010
Text by Macho
http://beyondthenoize.blogspot.com/2010/03/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols.html

Luxurieuse dans le minimalisme. Dépouillée et pourtant riche. Ce seraient les mots qui décriraient le mieux cette collaboration entre une chanteuse folk, et un arrangeur sonore. Ethan Rose fournit l'écrin qui permet à la voix de Laura Gibson de s'exprimer, tout au long de ce court album. La folk de Bridge Carols se fait fantomatique, spectrale et dénudée, comme si Ethan Rose avait exhumé des instruments du passé, des vieilles bandes pour les passer de manière erratique et créer une musique pluvieuse, toute en douceur au milieu de certains arrangements champêtres. La voix de Laura Gibson se rajoute par dessus, rappelant beaucoup Bjork, seulement pour son côté femme enfant. Bridge Carols donne la sensation de toucher du bout des doigts une sorte d'eden, de monde à part chez les deux personnages, une sorte de coffre à jouets des temps passés. La production nous rappelle presque les grands compositeurs folks de par leur dénuement et le côté enregistré dans la cuisine (Elliot Smith, l'album solo de Troy Von Baltazar). Un trou d'accalmie dans un monde orageux, où le temps resterait figé le temps de ces quelques notes, de ces quelques arrangements feutrés à base de cordes, de guitares squelettiques, quittés de toutes mélodies, pour en garder l'impact des notes sur la durée. Finalement, ce Bridge Carols serait la suite de Ys de Joanna Newson qui aurait été plus intimiste, chaleureuse (et non pas ce triple album fleuve qui ne se digère pas), une suite faite de peu de choses et pourtant laissant le souffle coupé le temps de ce court moment de paix.


Vital Weekly (NL) - March 2010
Text by Frans de Waard
http://www.vitalweekly.net/724.html

I must admit I never heard of Ethan Rose or Laura Gibson. The latter is a singer, who also plays guitar and is best described as a folk singer. Rose has been recording music for films, installations and uses old and new technology. For their collaborative record they started with the recording of Gibson's voice, lyrics as well as wordless vocalizations, in a basement, in a forest and in a field. Rose added later on instruments and edited these voice recordings. Last week I lamented about two releases that had voices, but these folky songs are actually quite nice. There is a certain rawness about the vocals that move beyond the ordinary of a folk song. A slight distortion at times. The instruments used here are piano, strings and bells. Intimate music obviously, which has a great gentle side to it. Ambient music you say? Well, perhaps. Think Fovea Hex but then in a somewhat more cruder form. A great CD. What more can I say?


De Krenten Uit De Pop (NL) - March 2010
Text by Erwin Zijleman
http://dekrentenuitdepop.blogspot.com/2010/03/laura-gibson-ethan-rose-bridge-carols.html

De uit Portland, Oregon, afkomstige Laura Gibson maakte vorig jaar met Beasts Of Seasons een prachtige, uiterst sobere, folkplaat, die uiteindelijk door een relatief grote groep muziekliefhebbers op de juiste waarde werd geschat. De eveneens uit Portland afkomstige Ethan Rose maakte de afgelopen jaren een aantal behoorlijk experimentele platen, waarop hij vooral door elektronica vormgegeven en over het algemeen beeldende muziek maakte (die onder andere werd gebruik voor de soundtrack van Gus van Zant’s Paranoid Park). Op Bridge Carols hebben Laura Gibson en Ethan Rose de krachten gebundeld en dit pakt uitstekend uit. Bridge Carols combineert de bijna pastorale songs en vocalen van Laura Gibson aan de avontuurlijke klanken van Ethan Rose. Het levert muziek op die al snel zal worden getypeerd als folktronica, maar dat is een vlag die de lading maar ten dele denkt, al is het maar omdat het opvallende klankenpalet van Ethan Rose zowel uit elektronische als uit organische klanken bestaat. Op Bridge Carols weten Laura Gibson en Ethan Rose elkaar perfect aan te vullen, maar doen ze geen van beiden al teveel concessies. Het samenwerkingsverband van de twee muzikanten uit Portland laat zich beluisteren als een Laura Gibson plaat met een wat minder sobere en wat avontuurlijkere instrumentatie, maar klinkt net zo goed als een Ethan Rose plaat met vocalen. Het zal voor liefhebbers van beide muzikanten wel even wennen zijn. De muziek van Laura Gibson ontleent wat mij betreft een groot deel van zijn kracht aan de eenvoud, terwijl de muziek van Ethan Rose het juist moet hebben van het avontuur en de ongrijpbaarheid. Na enige gewenning weet Bridge Carols me echter steeds meer te overtuigen, zeker wanneer je de plaat ziet als een tijdelijk samenwerkingsverband dat los staat van de muzikale ontwikkeling van beide individuen. Bridge Carols is een typisch voorbeeld van een samenwerkingsverband waarbij het eindresultaat in eerste instantie gelijk lijkt aan de som der delen, maar wanneer je de plaat wat dieper in laat werken blijkt 1+1 uiteindelijk toch gelijk aan 2.5 of zelfs 3. Laura Gibson en Ethan Rose hebben met Bridge Carols een intrigerende plaat gemaakt die recht doet aan hun niet misselijke kwaliteiten. Het is een plaat die even wat energie zal vragen van de liefhebbers van de muziek van beiden, maar hiervoor wordt je uiteindelijk rijkelijk beloond.


030 (DE) - March 2010
Text by [ah]
http://www.berlin030.de

030, March 2010


Atmosfera / Radio Nacional de España (ES) - March 2010
Text by Atmosfera
http://www.myspace.com/atmosfera3

De la colaboración de la cantautora Laura Gibson y el compositor de música electrónica Ethan Rose ha surgido este disco "Bridge Carols". Desde luego este trabajo no tiene nada que ver con lo que cada uno hace por separado de manera habitual. Bridge Carols es una obra ambiental, grabado en varios lugares: en un sótano, un bosque, el campo y como su nombre indica en un puente. El proceso de grabación estuvo marcado por la intención de los dos artistas de sentirse incómdos a propósito. Gibson improvisó en las letras que acompañan los sonidos orgánicos de Rose para que después éste último las transformará en canciones sin saber que esperar. El resultado son 8 canciones llenas de una tranquilidad particular que pareciera anunciar algo más, una cierta calma antes de la tempestad, tempestad que no obstante nunca llega.


KindaMuzik (NL) - March 2010
Text by Hans van der Linden
http://www.kindamuzik.net/recensie/laura-gibson-ethan-rose/bridge-carols/19932/

Bridge Carols maakt je getuige van het samengaan van pastorale folk en zoete elektronica. Laura Gibson levert haar stem en Ethan Rose is met instrumenten en elektronica in de weer.

Zoals op het recent verschenen Beasts of Seasons zorgt Gibson met haar warme klanken voor zachte pastorale folk in de lijn van Josephine Foster of zelfs Joanna Newsom, die onlangs met Have One on Me ook te kennen gaf met elke release meer en meer gewoon te worden. Ethan Rose, onder meer bekend als vervaardiger van de soundtrack van Gus Van Sants Paranoid Park knutselt op zijn beurt minimalistische klankenpaletten vol warmte, waarmee ook zijn soloplaat Oaks rijkelijk bezaaid is.

Warmte en eenvoud vormen de rode draad die door Bridge Carols meandert. Gibson en Rose vullen elkaar voortreffelijk aan en de samenwerking levert een duidelijke meerwaarde op. De licht monotone eenvoud die Laura Gibson soms te beurt valt, wordt door Rose's geknutselde klanken doorbroken. Ook al blijft het resultaat over de hele lijn eenvoudig, toch levert het duo met Bridge Carols een goede poging om de term 'pastorale elektronica' op de muzikale kaart te zetten.


NONPOP (DE) - March 2010
Text by Michael We
http://www.nonpop.de/nonpop/index.php?mkey=LAURA-GIBSON-amp-ETHAN-ROSE
-Bridge-Carols&type=review&area=1&p=articles&id=1851


Wer in diesem lang andauernden Winter nach ein bisschen Wärme und Grün sucht, sollte sich "Bridge Carols" kaufen. Schon das Cover scheint zu duften nach Frühlingswiesen, Bäumen, Wolken und langen, ausgedehnten Spaziergängen unter Sonnenstrahlen: Die beiden beteiligten Musiker, verbunden durch das Kabel eines altertümlichen Bandgerätes, stehen in einem weiten, wogenden, üppigen und von riesigen Bäumen bewachten Feld.

ETHAN ROSE und LAURA GIBSON kommen zwar beide aus der Umgebung von Portland in Oregon, "Bridge Carols" ist aber ihr erstes gemeinsames Projekt – was eigentlich nicht verwundert, denn ihr Umgang mit Musik scheint doch sehr verschieden. Da ist ETHAN, der Liebhaber alter Musikautomaten. Aus Klängen von selbstspielenden, mechanischen Instrumenten baut er wohlige, herzerwärmende Ambient-Betten, die mich stets an schillernde Seifenblasen denken lassen. Auf seinem letzten Album "Oaks" (NONPOP-Besprechung => hier) experimentierte er mit Tönen einer alten Theaterorgel, in die er sich so sehr verliebt hatte, dass er sie fast im Alleingang restaurierte. Der junge Musiker bezeichnet sich selbst als 'Klangkünstler', veröffentlichte bislang drei reine Instrumentalalben und komponiert immer wieder Musik für jede Art von visueller Installation, jüngst für die Ausstellung eines japanischen Glas-Künstlers.

Hielt er aus seinem musikalischen Leben die Worte heraus, basieren die Werke seiner aktuellen Partnerin hauptsächlich auf Sprache. LAURA GIBSON ist eine der Sängerinnen, die das neue Folk-Amerika repräsentieren. Mit einer Stimme, die häufig mit der von JOSEPHINE FOSTER verglichen wird, schafft sie feinsinnige, versponnene Akustiksongs, dornröschengleich von einer Aura aus Natur und Vergangenheit umgeben. Alle Texte stammen aus ihrem Notizblock, den die Försterstochter auf Schritt und Tritt mit sich führt. Zuletzt war LAURA in den USA unterwegs mit COLIN MELOY, dem Sänger der DECEMBERISTS, deren Alben sie schon als Gastmusikerin um viele Ideen bereichert hat. So unterschiedlich die beiden also sind, auch auf dem Cover nur von einem Kabel zusammen gehalten, so innig und einträchtig klingt ihre Symbiose auf "Bridge Carols".

Verschiedene Methoden der Zusammenarbeit haben sie dafür ausprobiert, am Ende hat es so funktioniert: LAURA suchte in ihren Notizbüchern nach alten Fragmenten, die noch keine Verwendung in Gedichten oder Songtexten fanden, und sang sie für ETHAN. Der, inspiriert, komponierte dazu erste Soundflächen. LAURA improvisierte mehr und mehr, zusammen mit einem Aufnahmegerät zogen die beiden Musiker durch Keller, Wälder und Felder, liessen sich treiben. Zurück im Heimstudio setzte ETHAN die aufgenommenen Lautmalereien, Wörter und Sätze neu zusammen, gruppierte sie zu lyrischen, fliessenden Gebilden und hüllte schliesslich seine Sounds darum. Bunte Blasen, wie oben schon geschrieben, im warmen Frühlingswind, die Stimme von LAURA GIBSON hinter der bunten, hauchdünnen Seifenhaut.

Ein Vergleich mit COCOROSIE ist erlaubt, was die charmant knödelige Art des Gesangs angeht. Auch die kehlige Stimme von TONY CHILDS ist nicht weit, die Lautmalereien wiederum erinnern an das KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF. ETHAN ROSE liefert dazu Ambientmusik, die einzig das Ziel zu haben scheint, so weit wie möglich von aller grossstädtischen Hässlichkeit wegzukommen. Weiche Drones aus verschiedenen, elektronischen und akustischen Quellen – ich vermute, es ist auch die grosse Orgel darunter – vermischen sich. Ein wenig Quietschen und Knarzen sorgt immer für organische Atmosphäre, in welche die Akustikgitarre ebenso passt wie jede Menge 70er-Sounds, etwa aus einem klassischen Fender Rhodes Piano. Zart in die Landschaft getupfte Bläser summen leise Gospelsongs, was die sakrale, meditative Aura verstärkt. LAURA denkt währenddessen nach über Jahreszeiten, Kinderträume und den blauen Himmel, singt ihren Mississippi-Folk wie vor hundert Jahren auf der Veranda einer Farm in Richtung Abendsonne, begleitet nur von Vogelgezwitscher und Grillenzirpen. "Bridge Carols" ist ein einziges grosses, durch Zeit und Frühlingslandschaft schwebendes Gefühl, wahrlich 'timeless', wie es auf der Homepage des Projekts heisst. Traumhaftes Album, leider nur rund eine halbe Stunde lang.



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